Håndverksbakeri sertifisert

Publisert

Romsøe Conditori AS fikk i dag tildelt bransjens eget sertifisering av merket "Håndverksbakeri" Det var direktør Gunnar Bakke i Baker- og Konditorbransjens Landsforening som stod for selve utdelingen.

Bakerier som får tildelt dette merket satser på fagutdanning og godt håndverk gjennom å være godkjent lærebedrift, har en stor andel faglært personale, opprettholder håndverkstradisjoner og bruker norske råvarer. Som medlemmer av et fellesskap i bransjeforeningen, bidrar også disse bedriftene til at den norske baker- og konditorbransjen kan fortsette å levere lokalt, godt, norsk kvalitetshåndverk til forbrukerne. Romsøe Conditori AS er en glimrende ambassadør for håndverket.

Romsøe Conditori AS_3.jpg


Ekte håndverk står for kvalitet

Siste års nedgang i fagutdanning i restaurant- og matfag i Norge, er med på å svekke norske mattradisjoner. Ekte håndverk står for kvalitet, og derfor vil Baker- og Konditorbransjens Landsforening med det nye fellesmerket "Håndverksbakeri", gjøre det enklere for forbrukerne å skille gode håndverksbakerier fra bakerier som bruker mange ufaglærte og importerer fryst deig fra utlandet. Vi mener det er viktig at forbrukerne blir gjort klar over forskjellene mellom et håndverksbakeri som utvikler og produserer sine egne produkter, og bakerier som steiker en vare de har fått ferdig fra utlandet, slik at forbrukeren kan ta bevisste, kunnskapsbaserte valg. 

Fremmer fagutdanningen

Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) har de siste årene jobbet hardt for å fremme fagutdanningen. Splittelse av Vg2 med egen baker- og konditorlinje på videregående blir en realitet fra 2021 og BKLF har også etablert eget opplæringskontor for baker- og konditorfagene. Foreningen har også etablert et nasjonalt kompetansesenter for etter og videreutdanning og har bidratt til at det etableres en etter- og videreutdanningsstudie på Fagskolen Viken som gir 30 studiepoeng og er søkbart fra 2024. I tillegg til å heve kompetansen, jobbes det mye med rekruttering til faget og profilering av bransjen for å øke interessen for faget.