Blomsø Bakeri & Konditori – i finalen for andre gang

Publisert

De ansatte på Blomsø Bakeri & Konditori er som en stor familie. Foto: Blomsø Bakeri & Konditori

Det er tre sterke kandidater som har nådd finalen i Årets Bakeri 2023. Blomsø Bakeri & Konditori er en av dem, og mens de to andre er nokså nyetablerte, har Blomsø en fartstid på hele sekstifem år i bransjen.

Følgende kriterier skal danne grunnlaget for juryens vurdering:

  1. Bedriftens økonomiske utvikling og bæreevne
  2. Bedriftens innovasjon / nyskapningsevne
  3. Bedriftens fokus på samfunnsansvar
  4. Bedriftens helhetlige profil og markedsføring
  5. Bedriftens endring og omstillingsevne
  6. Bedriftens medarbeidertilfredshet
  7. Bedriftens sammensatte fagkompetanse
  8. Bedriftens omdømme/merkenavn

Blomsø Bakeri & Konditori er familiedrevet bakeri som i dag drives av tredje generasjon. På lønningslisten finner vi også fjerde generasjon. Mange kjenner bakeriet som Harstadbotn Bakeri og Konditori, men da de nylig gjennomgikk en profilendring, tok de familienavnet Blomsø inn i bedriften. – Vi har fått mange positive tilbakemeldinger om profilendringen fra kundene våre, og alle som jobber her føler at de er blitt enda mer del av vår bakerifamilie, for det var en avgjørelse de ble involverte i og likte veldig godt, forteller daglig leder, Silje Blomsø.

Et ekte håndverksbakeri

Blomsø bakeri & konditori fyller sekstifem år i år, og bakeriet har vært med på mange endringer i bransjen opp igjennom årene. Silje har en klar visjon om at de skal ta vare på gamle tradisjoner, samtidig som de skal følge med i tiden – Vi skal være en fin miks av klassisk og moderne. Vi lager alle baker- og konditorvarer fra grunnen, med gamle håndverkstradisjoner. Vi er et ekte håndverksbakeri, sier Silje. I disken bugner det av både gamle klassikere og moderne kaker og bakverk.

Marielle Jensen er leder i konditoriet, og her lager de alt fra grunnen. Foto: Solveig Lygre

Marielle Jensen er leder i konditoriet og for konditornemnda i Sør-Troms. Hun forteller at på Blomsø setter de fagkompetanse svært høyt. De har i mange generasjoner utdannet bakere og konditorer og det har de tenkt å fortsette med. – I dag skal vi lage blant annet makroner, cookies og en tradisjonell rabarbra og jordbærkake. Vi har vært så heldige å få masse rabarbra hos en hyggelig kunde som hadde sett på Facebook at vi lagde disse kakene, og han lurte på om vi trengte mer rabarbra, smiler Marielle. Selv om det ikke bugner av lokale råvarer i nærområdet, prøver de å bruke lokale råvarer der det er mulig.

Viktig å tenke bærekraft

Silje Blomsø (til venstre) syns noe av det artigste med jobben som daglig leder, er at hun kan være aktiv i sosiale medier. Her sammen med mamma Sissel Blomsø (i midten) og søster Kristin Blomsø. Foto: Blomsø Bakeri & Konditori

Silje syns hun er heldig som er i en posisjon der hun kan være med å påvirke i en positiv retning når det kommer til bærekraft. - Vi bruker miljøvennlig emballasje, og vi prøver å påvirke kundene til å ta grønnere valg. Vi har også et tett samarbeid med Varmestua og Frelsesarmeen om utdeling av mat. Det er bra at overskuddsvarer kan gå til folk som trenger det. Og så handler det også om sosial bærekraft. En del av ansvaret ved det å drive en bedrift, er å inkludere folk i arbeidslivet. I fjor var vi så heldige å få utplassert to ukrainske flyktninger hos oss; Julie og Anna. I år har de fått sommerjobb her hos oss. Julia er utdannet baker, mens Anna har jobbet mange år i bransjen, forteller Silje.

Helhetlig profil og markedsføring

I årets kåring er helhetlig profil og markedsføring et viktig tema. Silje kan fortelle at de har lagt ned mye arbeid i dette i forbindelse med profilendringen deres. I tillegg syns Silje og Marielle det er utrolig gøy å bruke sosiale medier, og de markedsfører bakeriet mye her. - Noe av det artigste med jobben min, er at jeg kan få være aktiv i sosiale medier. På Facebook og

Cookies i forskjellige varianter er svært populært blant kundene om dagen. Foto: Solveig Lygre

Instagram kan vi kommunisere med kundene våre på en helt annen måte enn vi kunne før. Vi lager konkurranser, vi snakker med kundene våre, og vi får kundene til å delta på ting som vi også syns er gøy, og samtidig får vi reklamere for produktene våre. Og så kan vi gi noe tilbake til kunden.

Blomsø Bakeri & Konditori er det eneste bakeriet som har nådd finalen i Årets Bakeri to ganger. - Vi jobber hardt hver dag hele året for å glede kundene våre og for at vi skal ha det gøy på jobb. Vi er så glade, stolte og ydmyke for at vi er en av finalistene, og vi har selvfølgelig lyst til å bli Årets Bakeri! avslutter Silje.

Vi ønsker Blomsø Bakeri & Konditori lykke til!

Vinneren av Årets Bakeri 2023 skal kåres på BKLFs 125-årsjubileum på Grand Hotel i Oslo den 9. september. Du kan stemme på din favoritt frem til 24. august.