Finalistene til Årets Bakeri 2023 er klare

Publisert

Juryleder i Årets Bakeri 2023 sammen med Direktør i BKLF fotografert på W.B.Samson, Majorstua

Juryleder i Årets Bakeri 2023, Vigdis Myhre Næsset kan endelig avsløre hvem de tre finalistene i Årets Bakeri er. Foto: Solveig Lygre

"Årets Bakeri" har etter fem år etablert seg som den mest prestisjefylte kåringen i baker- og konditorbransjen. Kåringen skal være med på å øke bevisstheten om alle de elementer som til sammen utgjør en vellykket bedrift, å fremheve og presentere gode bedrifter, samt å styrke samholdet i bransjen.

Juryleder Vigdis Myhre Næsseth (Fossekall), kan fortelle at juryen har hatt en stor jobb med å vurdere de nominerte bakeriene i årets konkurranse, men nå er de 3 finalistene klare. Blant finalistene finner vi to relativt nye bakerier og et som har vært med i finalen tidligere.

De 3 finalistene som skal konkurrere om å bli Årets bakeri er Lillehammer Bakeri (Lillehammer), Kafe Solros (Bergen) og Blomsø Bakeri & Konditori (Harstad). Næsseth begrunner utvelgelsen av finalistene slik:

Gro-Eva Lyngås Owren og Sigurd Tølløfsrud Owren ved Lillehammer Bakeri, er stolte og ydmyke av å ha kommet til finalen i Årets Bakeri.

Lillehammer Bakeri er et ungt bakeri som har kommet klart opp som en lokal favoritt på kort tid. De er unike på historiefortelling i det at de skapte høye forventninger hos kundene før de fikk åpnet bakeriet. På denne måten fikk de med seg en stor heia-gjeng før de åpnet dørene, og slik sett har de på kreativt vis klart å knytte kundene tett til seg gjennom etableringsfasen. De er tydelige på sin merkevarebygging, og har lagt vekt på utvikling av sin visuelle profil som fremkommer tydelig på alle kommunikasjonskanaler. De har etablert en egen lokalmatbutikk inne i bakeriet.

Isabella Eriksson (bildet) og Shaun Flint ved Cafe Solros, syns det er helt fantastisk at de har nådd finalen i Årets Bakeri 2023.

Kafe Solros er en nykommer som har etablert et lite bakeri midt i Bergen sentrum. De har en god historiefortelling med lokalt fokus. Driverne har et eget småbruk hvor de lar seg inspirere av lokale råvarer som bringes inn til bakeriet og blir brukt i produksjonen når det er sesong. Slik får de frem det ekte på en god og personlig måte, som gir oss en absolutt feelgood-føelse ved besøk. De har en helhetlig merkevare som knyttes sterkt opp mot de lokale råvarene fra eget småbruk.

Blomsø Bakeri & Konditori (tidligere Harstadbotn bakeri og konditori) klarer å skille seg ut på en positiv og leken måte. Bakeriet har vært gjennom et generasjonsskifte, og de har nå klart å

Silje Blomsø (2.fv.) ved Blomsø Bakeri & Konditori, er igjen klar for å konkurrere om tittelen Årets Bakeri.

få til en god overgang med den yngre generasjonen. Historien lever videre i en ny hverdag. De fremstår som veldig aktuelle og morsomme i kommunikasjonen med kundene, de byr på seg selv og tør å være personlige. De er aktive på sosiale medier.

Selv sier de tre finalistene dette om finaleplassen:

- Først og fremst er vi stolte og ydmyke av å ha kommet til finalen i denne bransjekåringen, etter så kort tid i drift. Vårt mål har vært, og er, å tilby håndverksprodukter av høy kvalitet og med et stort fokus på kundeopplevelse. Vi vil takke de som har nominert oss til konkurransen, og ikke minst takke juryen som har bragt oss til finalen (Lillehammer Bakeri).

- Vi syns at det er helt fantastisk at vi har blitt nominerte til finalen, det er stas!! Vi er kjempetakknemlige for at juryen setter pris på oss som er et mindre håndverksbakeri. Vi brenner for faget! (Kafe Solros).

- Vi er så glade, stolte og ydmyke for at vi er en av finalistene i en av bransjens viktigste konkurranser. Årets tema, som handler om merkevarebygging og omdømmebygging, er noe av det artigste vi driver med, i tillegg til å gi kundene våre gode smaksopplevelser, samt fokusere på høy fagkompetanse. Vi er igjen klare for å konkurrere, og gleder oss masse til å få vite hvem de andre finalistene i år er! (Blomsø Bakeri & Konditori).

Følgende kriterier skal danne grunnlaget for juryens vurdering:

  1. Bedriftens økonomiske utvikling og bæreevne
  2. Bedriftens innovasjon / nyskapningsevne
  3. Bedriftens fokus på samfunnsansvar
  4. Bedriftens helhetlige profil og markedsføring
  5. Bedriftens endring og omstillingsevne
  6. Bedriftens medarbeidertilfredshet
  7. Bedriftens sammensatte fagkompetanse
  8. Bedriftens omdømme/merkenavn

Videre i kåringen skal juryen gjøre grundigere vurderinger av de tre finalistene, i tillegg til at hele bransjen kan være med å stemme frem sin favoritt. Bransjens engasjement rundt denne avstemningen har vært stor hvert år, og resultatet av avstemningen blir tatt i betraktning av juryen når de skal kåre vinneren av Årets Bakeri 2023. Kåringen vil i år finne sted på Baker- og Konditorbransjens Landsforenings 125-årsjubileum den 9. september.

Juryen for Årets Bakeri 2023 består av juryleder Vigdis Myhre Næsseth (Fossekall), Beret Mette Haga (Innovasjon Norge), Hilde Mortvedt (See New) og Paal André Schwital (Metro Branding).

Det er Baker- og Konditorbransjens Landsforening som står bak konkurransen.