Hvordan lykkes med mat på sosiale medier?
Skal vi tro avisene flommer Oslo over av pop-up bakerier og håndverksbakerier. Anerkjente restauranter ansetter egne bakere og setter gjærbakst på menyen. Bakst har blitt trendy, men hvordan?
Skal vi tro avisene flommer Oslo over av pop-up bakerier og håndverksbakerier. Anerkjente restauranter ansetter egne bakere og setter gjærbakst på menyen. Bakst har blitt trendy, men hvordan?
Svaret finner vi på sosiale medier, og øverst på tronen står TikTok. Dansevideoer, «challenges» og «fitchecks» har fått selskap av kokekunst, baking og anmeldelser av ulike restauranter og menyer. TikTok er ikke lenger bare en kanal hvor ungdommen får utfolde seg, men har vokst seg frem som en viktig markedsføringskanal som når ut til et større publikum. Og det er ikke bare bakervarer som går viralt. Her er det rom for de fleste som har noe å selge, så fremt det ligger en plan og en god porsjon entusiasme bak innleggene.
Delikatesseforretningen Smakslykke er blant bedriftene som har knekt TikTok-koden og kan i dag skilte med over 40.000 følgere i sosiale medier og en stadig mer entusiastisk kundegruppe.
— Vi startet først med Facebook og Instagram i 2021 for å skape engasjement lokalt. I 2023 følte vi imidlertid at rekkevidden og engasjementet ikke lenger var optimalt, spesielt hos yngre målgrupper. Derfor bestemte vi oss for å teste ut TikTok for å nå ut til et yngre publikum og skape mer dynamisk innhold. Vi ønsket å formidle vår lidenskap for mat på en uhøytidelig, autentisk og humoristisk måte. TikTok ga oss muligheten til å være kreative og prøve nye ideer uten strenge regler, forteller daglig leder Jørgen Rustad.
Den første videoen som virkelig gikk viralt, en smaksprøve av kittosten Mont d’Or, fikk flere hundre tusen visninger og tusenvis av nye følgere. Resultatet ble økt trafikk til butikkene og markant vekst i nettsalget.
— Vi merker betydelig forskjell i butikkene på dager vi har lagt ut nye videoer. Det er tydelig at TikTok og Instagram bidrar til at flere oppsøker butikkene våre, og kunder nevner ofte spesifikke videoer når de kommer inn.
Selv om du kommer langt med en mobil og en god idé er det ifølge Rustad helt nødvendig å peke ut én dedikert person som ansvarlig for synligheten.
— Du trenger noen som sørger for at det filmes, klippes og publiseres. Det bør være en kreativ person som trives foran kamera, som tør å slippe seg løs og skaper kontakt med de som ser på.
Hos Smakslykke er det Jack Walker som fronter bedriften på den lille skjermen.
— Vi ser at videoer som viser matlaging, oss som jobber her og enkle tips knyttet til mat og delikatesser fungerer best. Videoer som er for reklame-aktige eller lite autentiske fungerer dårlig, slår Walker fast.
Om Smakslykke
Delikatessekonsept med nettbutikk og fysiske butikker i Drammen og Fredrikstad.
Fokus på kvalitet, gode smaksopplevelser og autentiske matvarer. Bedriften har i dag totalt 25 ansatte og omsatte i 2024 for 27 millioner NOK.
Denne artikkelen er tidligere publisert i BKLFs Årsrapport for 2024.