Bli kjent med H.A. Brun

H.A. Brun AS, bedre kjent som Baker Brun, ble stiftet i 1911. Familiebakeriet i Bogstadveien i Oslo drives i dag av 6. generasjon, men familien Brun har drevet bakeri siden Jacob Bentson Brun startet bakeri i Bergen i 1827. Familien kan derfor med rette kalle seg Norges eldste bakerifamilie.

Bli kjent med Baker Brun

Bli kjent med

Vi i BKLF ønsker å bli bedre kjent med medlemmene våre, og at medlemmene våre kan få mulighet til å bli kjent med hverandre. Vi vil derfor bli bedre kjent med et nytt medlem hver måned. Ønsker du å bli bedre kjent med oss, kan du kontakte Solveig Lygre.

Her kan du lese mer om medlemskap og medlemsfordeler

Axel Brun overtok bakeriet etter sin far i 1982, og er fortsatt eier av bakeriet. I 2018, overlot han derimot driften til sønnen Magnus. – Magnus har utdannelse fra BI, og har bedre kunnskap om hvordan man skal lykkes med bedriftsutvikling.

Far og sønn, Axel og Magnus Brun, er et godt team som kan glede seg over den positive utviklingen i bakeriet.

Han er en god selger og han ser mulighetene. Vi bakere tenker for mye baking og for lite butikk, sier Axel. – Siden Magnus overtok, har vi nesten triplet omsetningen, noe som illustrerer dette godt, fortsetter han. Selv sier Magnus at han og Axel utgjør et godt team. – Fattern og jeg har hatt litt forskjellige meninger om hvordan ting skal gjøres, men nå har han latt meg få lov å slippe til og kjøre på, sier Magnus. – Det er klart at det ikke er bare-bare å følge i fotsporene til en så stor personlighet. Fattern har alltid vært opptatt av å bli kjent med andre i bransjen, og engasjere seg i bransjepolitiske spørsmål. Jeg mener vi har mer enn nok med å styre vår egen skute. Vi har akkurat ansatt fem nye bakere, og vi har mye bra vi kan fortsette å vokse på. Jeg er ikke like flink til å bli kjent med alle i bransjen, så det er veldig verdifullt å ha fatteren ute hos kunder og følge opp, sier Magnus.

Travel mann

Selv om Axel ikke har ansvar for driften lenger, har han mer enn nok å gjøre i bakeriet.

Axel trives med å være på farten og bruke kroppen til fysisk arbeid.

Denne mandagsmorgenen er det så travelt, at for å bli bedre kjent med Baker Brun, må jeg bli med på biltur i og rundt Oslo for å levere og hente varer. Vi får god tid til å snakke mellom stoppene. – Akkurat nå har jeg steppet inn for en sjåfør som er i permisjon, sier Axel. – Det er så vanskelig å få tak i gode sjåfører, så jeg kjører heller selv. Ellers pleier jeg å jobbe tre – fire dager i uka. Da sørger jeg for at alt går som det skal, gjør alt det som ikke er naturlig for andre å gjøre; tømmer søppeldunker, rydder og feier gården og kjelleren og så videre. Jeg bruker all erfaringen og innsikten min til å sørge for at alt går så "smooth" som mulig. Og så trår jeg til i produksjonen om det er behov. Jeg har alltid vært glad i å bruke kroppen daglig, ikke bare sitte på et kontor. Det å komme hjem og være fysisk sliten er en tilfredsstillelse, sier Axel.

Spesialiserte seg på serveringsbransjen

Baker Brun har vært gjennom mange forandringer opp gjennom årene. – Man skal forlate gården i bedre stand enn man overtok den, er det noe som heter, og rent teknisk var bakeriet ganske nedslitt da far gav seg, sier Axel. Den gang hadde vi elleve utsalg. Det var små butikker som vi gjerne overtok fra folk som skyldte oss penger, ler han. – Det gikk bra det, men etter hvert ble det tøffere og tøffere å drive egne butikker. Så, for omlag seks år siden, bestemte vi oss for å endre driften og solgte unna alle utsalgene bortsett fra Bogstadveien og Klingenberg. Nå har vi spesialisert oss på å lage produkter til serveringsbransjen.

På det meste produserer Baker Brun sju tusen hamburgerbrød om dagen.

Vi begynte med hamburgerbrød, og vi er nå oppe i sju tusen brød om dagen på det meste. Vi har fått flere gode kunder, og vi utvikler egne produkter til de som har behov for det. Her har vi forresten fått god hjelp av Baker- og Konditorakademiet til BKLF. Vi hadde en kunde som ønsket et spesielt produkt, og da kom en produktutvikler fra dere og hjalp oss med det. Det tilbudet kommer vi helt sikkert til å benytte oss av igjen. Det er fantastisk det dere har fått til i BKLF nå. Håper leverandørene og alle andre skjønner dette, og benytter seg av all den kompetansen, sier Axel.

Engasjert i bransjen

Baker Brun ble sertifisert håndverksbakeri av BKLF i 2019. I dag er det ti bakere og tre konditorer i bakeriet. To av dem er lærlinger. – Vi har en bakelærling og en konditorlærling. Det har vi alltid hatt, sier Axel. – Vi må ha lærlinger om vi skal komme videre, utvikle faget og bransjen og få gode fagfolk. Uten lærlinger stopper hele

Umchu trives godt som bakerlærling hos Baker Brun.

utviklingen. Det har vært alt for mange som ikke har tatt inn lærlinger, og dette har ført til færre søkere til fagene. Jeg håper at dette er en trend som holder på å snu, sier Axel. Han har vært en pådriver for å styrke fagutdanningen, og har alltid hatt et stort engasjement for fagkompetanse. Ellers er Axel generelt engasjert i bransjepolitikk, og han har vært styremedlem i Din Baker, NHO Mat og Drikke og BKLF. I sistnevnte har han også vært president.

Vi må utnytte fordelene ved å være små

En av sakene Axel har brent veldig for er importen. – Hvordan skal vi konkurrere mot den? undrer han. – Å få høyere tollavgifter kan vi bare glemme, det er dårlig høyrepolitikk, sier han. – Vi gjorde en SWOT-analyse for en stund siden, der vi prøvde å finne ut hvilke fordeler vi har ved å være små i forhold til konkurrentene. Det var veldig nyttig, men jeg tror det er for få i bakerbransjen som setter seg ned og gjør en sånn jobb. Det er for mange bakere i bransjen, smiler han. – Vi er for opptatt av faget, brenner for faget, og så glemmer vi litt det andre. Det er her Magnus har en kjempefordel ved å være selger; han gikk til de store og snakket med dem, spurte hvilke problemer de hadde, og hvordan vi kunne løse problemene for dem. Det har resultert i en stor avtale som begge parter tjener på, og for ikke å snakke om klima- og miljøgevinsten.  Det gir en stor reduksjon i emballasje og CO2-avtrykk i forhold til de varene grossisten tidligere fikk fra utlandet. Mat burde vært merket med CO2-verdier, sier Axel ivrig. – Det å ha en nærhet til markedet gir oss et konkurransefortrinn. Det gjør at vi kan levere ferskhet og kvalitet som er vanskelig uten den samme nærheten. Vi kan også levere billig om det er store nok bestillinger, og mer klima- og miljøvennlig.

Axel er opptatt av at man må utnytte de fordelene man har ved å være små, og sier at en av fordelene er å kunne gjøre ting på sparket. Vi kan bestemme oss for noe en dag og iverksette det samme dag.

Vaflene til Baker Brun er en bestselger i Bogstadveien.

I store bedrifter tar en slik prosess gjerne tre måneder, sier Axel, og forteller om da David Toska ble pågrepet for Nokas-ranet. – Jeg hørte nyheten og ringte inn til bakeriet klokka fem på morgenen og sa at de måtte lage 100 tosca-kaker. Det var jo ingen som skjønte noe. Vi satte opp plakater med teksten "Tosca-kake til innbruddspris". Kakene ble solgt og vi fikk medieoppslag både i VG og andre aviser. Det var god PR, humrer Axel. I utsalget i Bogstadveien er det ikke noe tosca-kake å se i dag, men disken er fylt med kaker, søtbakst og påsmurte sandwicher, i tillegg til bestselgeren nystekte vafler. – Vafler har vi fast i utsalget, og om sommeren og før jul steker vi også vafler på fortauet utenfor. Det selger så det suser, sier Axel.

Dersom du befinner deg i Oslo nå i førjulstiden, kan du altså få deg en nystekt vaffel mens du handler julegaver i Bogstadveien. Denne kan du spise mens du beundrer modellbanen i butikkvinduet til Baker Brun. Dette imponerende verket har Axel laget hjemme i kjelleren, og er resultatet av en hobby han har fått etter å ha oppdradd fire gutter. Modellbanen er satt sammen av mange små deler, og krever både tid, presisjon og lekenhet for å få et godt resultat. Nå har Axel endelig fått litt tid til å bygge igjen.

Butikken i Bogstadveien har fått en imponerende modellbane som juleutstilling. Her er det blant annet tog, reinsdyr med slede, juletrær og en nisse som sykler rundt de flotte bygningene. På bildet øverst i artikkelen ser du modellbanen gjennom butikkvinduet.