Bli kjent med Majas Bakeri

I 1993 flyttet 23 åringen Pål Taklo fra Nordfjordeid til Larvik for å starte sitt eget bakeri. Maskiner hadde tatt over mer og mer av arbeidet i bakeriet der han jobbet, men Pål lengtet etter det tradisjonelle håndverket. Da muligheten bød seg, reiste han østover og startet Majas Bakeri.

Håndverk og surdeig

Majas Bakeri er et skikkelig håndverksbakeri, der tradisjonelle bakemetoder er det som gjelder.

Bli kjent med

Vi i BKLF ønsker å bli bedre kjent med medlemmene våre, og at medlemmene våre kan få mulighet til å bli kjent med hverandre. Vi vil derfor bli bedre kjent med et nytt medlem hver måned. Ønsker du å bli bedre kjent med oss, kan du kontakte Solveig Lygre.

Her kan du lese mer om medlemskap og medlemsfordeler

Alt blir laget fra grunnen av, og bakerne har kuttet gjærmengden med syttifem prosent av det de en gang brukte. I stedet bruker de surdeig i alle bakervarene. Pål er svært stolt av produktene Majas leverer, og det er særlig bakervarene de er kjent for. Han trekker spesielt frem landbrødet som har en produksjonstid på 48 timer, og croissantene som de bruker tre dager på. Han kan også fortelle om den franske damen som kommer innom hver lørdag for sitt "Pain Paillasse" som hun hevder er bedre enn baguettene i Paris. En bekreftelse som dette fra en fransk person vil vi påstå må være en av de beste attestene et bakeri kan få!

Hos Majas Bakeri finner du ekte håndverksbakst med lang liggetid, surdeig og minimalt med gjær.

Majas ble sertifisert håndverksbakeri av BKLF i 2020. "Vi har alltid vært opptatt av å fronte at alle varene våre er laget fra grunnen, så det var veldig bra med denne sertifiseringen", sier Pål. "Håndverksbakerimerket" inngår i det arbeidet BKLF gjør for å styrke omdømmet til bransjen og for å sette fokus på fagkompetanse. "Jeg heier på de som skal gjøre bransjen bedre, og dette er et skritt i riktig retning for å styrke bakeriene. Det blir vanskeligere å drive ordentlig bakeri når tittelen blir utvasket av aktører som kaller seg bakeri uten å være det. Jeg tenker da spesielt på bake-off avdelinger i bensinstasjoner og kiosker og dagligvare som steker importfryste deigemner. Det må bli vanskeligere å få lov til å kalle seg bakeri", sier Pål.

Åpnet nytt utsalg i pandemien

Selv om Majas har hatt sine utfordringer under pandemien, med to av tre utsalg som har måttet stenge i perioder, har det gått bra for bakeriet. Det nye utsalget i Stavern åpnet for ett år siden, og har totalt 120 sitteplasser når uteserveringen er åpen i sommersesongen.

Det nyeste tilskuddet til Majas åpnet i Stavern i fjor sommer.

Selv om dette er et utsalg som har spesielt høy aktivitet om sommeren, skal det være et helårsutsalg. "Hele regionen vår har enorm vekst om sommeren", sier Pål, og forteller at hans totale bemanning i driftsselskapene øker med over 150%, fra 35 til 85 ansatte, i sommersesongen.

Majas Bakeri har tre lærlinger, og alle er fra bransjens eget opplæringskontor, BKO. "I produksjonen er det en baker- og en konditorlærling, og i utsalget har vi en lærling i salg og service. Det er viktig og bra at BKO har tatt inn salg og service som en del av opplæringstilbudet; et bakeri må jo lære opp selgere som har kompetanse på bakevarer", mener Pål. Her må jeg skryte av BKLF og det arbeidet som blir gjort for bransjen. "At BKLF jobber for rammebetingelsene slik at vi kan drive bakeri uten å tenke på dette, det er viktig. Vi har fått et eget opplæringskontor, noe som er virkelig bra. De nye læreplanene, og at vi igjen får egen linje for baker- og konditor i videregående har også BKLF en stor del av æren for. Alt dette til sammen er med på å styrke fagutdanning og kompetanse i bransjen".

Et lite utvalg av de famøse produktene til Majas Bakeri.

Engasjert og hardtarbeidende

Pål har jobbet hardt for å få Majas til å bli det det er i dag. "Før gjorde jeg alt selv; Bakte om natten, kjørte ut varer om morgenen og alt det administrative. Det var hektisk, og jeg likte det veldig godt, men i dag er det det administrative med de ulike driftskonseptene som opptar det meste av min hverdag. Når jeg i dag kjører ut varer til restauranten og utsalgene om sommeren, er det mer for å opprettholde en slags kontakt og oversikt med avdelingene. Produksjonen er stabil med flinke fagfolk og et høyt kvalitetsnivå, så jeg trenger ikke bekymre meg over det", sier Pål.

Pål Taklo er en mann som er engasjert i faget og bransjen generelt. Han sitter i styret til Din Baker, og har tidligere i mange år vært sensor i prøvenemda. På BKLFs generalforsamling forrige uke, ble Pål valgt inn i styret, og skal med dette selv få bli med å jobbe for en bedre baker- og konditorbransje i Norge. "Det skal blir moro å ta fatt på dette arbeidet. Nå er en lang og hektisk oppbyggingsperiode i selskapene over, og jeg føler meg klar - og har tid til overs - for denne oppgaven", avslutter innehaver av Majas Bakeri, som vi nok kommer til å se mer til fremover.

På bildet øverst ser du Pål sammen med bakerne Elin og Anders.

Bli kjent med flere medlemsbedrifter:

  1. Bli kjent med Roxman Bakeri og Konditori

    På forsommeren i fjor, flyttet Roxman Bakeri og Konditori fra Sirevåg sentrum til det nybygde bakeriet langs Nordsjøveien. Selv om avstanden kun er på ca. 600 meter, resulterte flyttingen i tidenes omsetning for det 67 år gamle familiebakeriet.

  2. Bli kjent med Råde Bakeri

    Når Linda Fredriksen kjenner duften av bakverk, føler hun trygghet. Det sier hun er fordi hun vokste opp i bakeriet til besteforeldrene. For Linda var det en fantastisk barndom som gav en stor trygghet.

  3. Bli kjent med Naturbakst

    På håndverksbakeriet Naturbakst i Haugesund, deler eierne raust både av bakervarer og tid. Å være til stede for kunden og lokalsamfunnet er viktig for de engasjerte og omsorgsfulle innehaverne Karianne Hauge Aksland og Svein Arne Aksland.