Veileder til forskrift mot markedsføring av usunn mat og drikke til barn

Publisert

Helsedirektoratet har utarbeidet en veileder som har som formål å hjelpe bedrifter og andre som omfattes av forskriften til å forstå hvordan den vil praktiseres. Det er åpnet for innspill til veilederen fram til 1. oktober. Forskriften trer i kraft 25. oktober 2025.

NHO Mat og Drikke har tidligere kritisert regjeringen for å gå for langt i sin regulering av markedsføring på dette området, og fastholder at en videreføring av selvreguleringsordningen Matbransjens faglige utvalg (MFU) ville vært en bedre løsning enn forskriften regjeringen nå har fastsatt.

— Forskriften inneholder en hel rekke uklarheter og forvirrende reguleringer som har skapt unødvendig stor usikkerhet blant bedriftene som må forholde seg til denne. Selv om den endelige veilederen eventuelt skulle bidra til å klargjøre disse forholdene, burde myndighetene klart å lage tydeligere regler helt fra start. Vi vil nå, i tett samarbeid med medlemsbedriftene, gjennomgå veilederen grundig og gi tilbakemelding til Helsedirektoratet dersom vi finner behov for ytterligere presiseringer og tydeliggjøringer, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke i en artikkel på nhomd.no

Brubakk oppfordrer medlemsbedrifter til å sende innspill enten direkte til Helsedirektoratet (les mer om hvordan her) eller til NHO Mat og Drikke v/Ingunn S. Eriksen